იაფი და გულიანი, მაგრამ უჭკუო რუსი
რუსები ”ნივას” 1976 წლიდან აწარმოებენ. ახალი მოდელი დიდად არ შეცვლილა. გერმანულ გაზეთ ”ბილდში” ახალი მოდელის შესახებ სტატია გამოქვეყნდა, რომელსაც უცვლელად გთავაზობთ:
რუსული ავტომობილი გერმანელი მომხმარებლებისთვის? ”ლადა” გერმანიაში არც ადრე ”დაფრინავდა”, ახლა კი ისეთი დროა, რომ მით უმეტეს არ უნდა ჰქონდეთ გაყიდვის იმედი. თუმცა ”ლადას” ბოსებს ოპტიმიზმში ხელს არც პოლიტიკური ვითარება უშლის და არც მათ მიერ წარმოებული მანქანის დაბალი ხარისხი.
გერმანიაში ”ლადას” წარმომადგენლობას 68 წლის დიტერ ტრცასკა ხელმძღვანელობს, ოფისი ჰამბურგში აქვს გახსნილი და, მაგალითად, შარშან ამ კაცმა გერმანიაში 1000 ახალი ”ლადა” გაყიდა. არ გვიკვირს, რომ გაყიდული ავტომობილებიდან თითქმის 90 პროცენტი ”ნივა” იყო - ან, ახლებურად რომ ვთქვათ, Lada Taiga.
”1000 ბევრი არ არის, მაგრამ წელს უფრო მეტს გავყიდით,” - იმედოვნებს ტრცასკა.
დიტერ ტრცასკა 68 წლისაა და გერმანიაში ”ლადას” წარმომადგენლობას ხელმძღვანელობს. ეს კაცი ”ლადაში” 1972 წლიდან მუშაობს
იქ, სადაც დღეს ”ლადა გერმანიის” ოფისია, ადრე შინაური ცხოველების კვების სუპერმარკეტი იყო. ახლა აქ რუსული ავტომობილების სერვის ცენტრია - შეკეთება კი ამ მანქანებს დიახაც ძალიან ხშირად სჭირდებათ. ”ნივა” 1976 წლიდან გამოდის, ამ ხნის განმავლობაში თითქმის არ შეცვლილა და რუსების ახალ ყველგანმავალს აქ პირველი ნაკლი გაყიდვამდე აღმოუჩინეს: ახალთახალ სატესტო ”ნივაში” გვერდითა მგზავრის სავარძელს უკვე კოროზია აქვს დაწყებული. ჟანგი, მეგობრებო, ჟანგი!
მიუხედავად ამისა: ძალიან ნელი (0-100 კმ/სთ 19 წამში) და ტექნიკურად უიმედოდ დაძველებული რუსული ყველგანმავალი მაინც ძალიან გულიანი ტიპია თავისი ფორმებით, კანტებით და შესაძლებლობებით. ამ მანქანაში ვენტილაციას უფრო დიდი ხმა აქვს, ვიდრე ძრავას! კარის გასაღებად და მანქანის დასაქოქად სხვადასხვა გასაღებებია საჭირო! საბარგულის კარის გამღები კი მარცხნივ, მძღოლის სავარძლის უკანაა. აი, ასეთი ხუშტურები აქვთ რუსებს! მიუჯდები საჭეს და ჰოპ, მე-20 საუკუნის 70-იან წლებში ხარ.
ყველაფერი მექანიკურია, თანამედროვე მარტო რადიოა. იაფფასიან პლასტმასს თავიდან მძაფრი სუნი ასდის
ქალაქში, კარგ გზაზე და მით უმეტეს ავტობანზე ამ მანქანასთან შეგუება ძალიან ძნელია, მაგრამ როგორც კი უგზოობაზე გადახვალ, თანაც ნამდვილ უგზოობაზე, მაგალითად ტყეში, აი, იქ გრძნობს თავს ისე, როგორც თევზი წყალში. ცუდ გზებზე რუსულმა ყველგანმავალმა ზღვარი არ იცის - ტალახსა და გაუვალ ადგილებში ისე დადის, შეეჯიბროს ნებისმიერი ოფროუდერი!
ბენზინის 1,7-ლიტრიანი ძრავა 83 ცხენის ძალით ამ მანქანისთვის სავსებით საკმარისია (საწვავის საშუალო ხარჯი: 10 ლიტრი). ახალ ”ნივას”, უფრო სწორად, ”ტაიგას”, რა თქმა უნდა, სერიულად მოყვება სრული ამძრაობა, უგზოობის დამადაბლებელი გადაცემა და დიფერენციალის ბლოკირება. რუსებმა მას, როგორც იქნა, ABS-იც ჩაუდეს.
1,7-ლიტრიანი ძრავის სიმძლავრე 83 ცხენის ძალაა. მაქსიმალური სიჩქარე: 137 კმ/სთ
სამაგიეროდ, ”ახალ” ”ნივაშიც” ვერ შეხვდებით უსაფრთხოების ბალიშებს ან ESP-ს. ფანჯრების ჩამოწევა და აწევა ისევ მექანიკურად ხდება, ნავიგაციაზე ხომ ლაპარაკიც ზედმეტია. ყველაფერი უბრალოდ და არა უბრალოდ ყველაფერი.
სამაგიეროდ, იაფი ღირს. ვისაც ნამდვილი ყველგანმავალი ძალიან სჭირდება და ამაოდ ოცნებობს Land Rover Defender-ზე ან Mercedes G-კლასზე, თამამად შეუძლია, ცოტა ხნით მაინც დაფიქრდეს ”ნივაზე” - ეს მანქანა თავისი ყველაფრით, ახლის რანგში გერმანიაში 10 000 ევრო ღირს. შედარებისთვის, G-კლასში მარტო ზონდერ-საღებავი ღირს 6 000 ევრო.
თანაც, ”მერსედესისგან” განსხვავებით, ამის დაკაწვრა არ დაგენანება. დიტერ ტრცასკაც სწორედ ამას მეუბნება: ”ახლახან ერთ-ერთ ავტოგამოფენაზე ერთმა მონადირემ მითხრა, სახლიდან Mercedes ”G-კლასით” გამოვდივარ ხოლმე, ”ნივა” კი ტყეში მყავს დატოვებული, იქვე გავაჩერებ ”G-კლასს” და გზას ”ნივით” ვაგრძელებ. ”მერსედესი” რომ გაიკაწროს, მთელი ღამე არ დამეძინება, ნივა კი არ მენანებაო...”
ჰოლგერ კარკჰეკი,
გაზეთი BILD am Sonntag