სიმონ ჯანაშიას სახელობის საქართველოს მუზეუმის ეთნოლოგიისა და ახალი ისტორიის კოლექციების იარაღის ფონდში რამდენიმე ათასი ექსპონატია დაცული, რომელთაგან გამორჩეულია მემორიალური ცეცხლსასროლი იარაღი.
ამჟამად ყურადღებას შევაჩერებთ მეფე ბაქარის, მეფე არჩილის, ქართველი წარჩინებულების მამუკა ჭავჭავაძისა და გიორგი სააკაძის თოფებზე.
პირველი რიგში კი მეფე ბაქარის თოფს გავეცნოთ, ხოლო შემდეგ პოსტებში სხვა თოფებსაც წარვადგენთ. მაშ ასე დავიწყოთ.
მეფე ბაქარის თოფი
ქართლის მეფე ბაქარი, ვახტანგ VI-ის ძე, 1700 წლის 7 აპრილს დაიბადა. 1716-1719 წლებში შაჰნავაზ III-ის სახელით ქართლის მეფე იყო. შემდეგ რუსეთში წავიდა, იყო გრუზინსკების გვარის ფუძემდებელი, მოსკოვში ქართული სტამბა აღადგინა და დაბეჭდა ბიბლია, რომელიც ბაქარის ბიბლიის სახელით არის ცნობილი. გარდაიცვალა 1750 წლის 1-ელ თებერვალს მოსკოვში.
ბაქარის თოფის ლულა დაწახნაგებულია, მორთულია ოქროზარნიშით შესრულებული გეომეტრიული ორნამენტებით. შუა წახნაგზე მოცემულია ოქროთი დაფერილი ხელოსნის ხუთკუთხიანი დამღა და მასზე ორმწკრივად იკითხება არაბული წარწერა "სალიჰ ალი" (არაბული წარწერა წაიკითხა ეროვნული მუზეუმის თანამშრომელმა მარიამ ქორიძემ, რისთვისაც მადლობას მოვახსენებ).
დამღის გვერდითა წახნაგებზე ქართული წარწერებია: "თოფო ყირიმო მეფისა ბაქარისავო" და "თოფო იხილე მირთმეუა მეფის კონსტანტინესად".
ლულის კუდზე ასევე ოქროზარნიშით ყვავილოვან ორნამენტში შესრულებულია წარწერა: "ჩყნა (1851 წელი, მ.ქ.) წელსა დღეიდამ თა ნიკოლოზ ბაგრატიონ მუხრანსკისა ვარ".
ლულა ჩასმულია კონდახის ღარში და ჩამაგრებულია ვერცხლის ოთხი სალტით. სალტეებზე მოცემულია დამღები თარიღით Е. Б. 1851 (ე. ბლუმბერგი - თბილისის საოლქო სასინჯი პალატის კონტროლიორი 1843-1885 წლებში) და "84" (ვერცხლის სინჯის დამღა).
კონდახი და ღარი დამზადებულია კაკლის ხისაგან, ღარი ბოლოვდება ვერცხლის ფირფიტით, კონდახი კი - სპილოს ძვლის დუგლუგით.
თოფის წარმომავლობისთვის მნიშვნელოვანია პირველი წარწერის პირველი ნაწილი - "თოფო ყირიმო", რომელიც თითქოს თოფის ყირიმულ წარმოშობაზე მიუთითებს. მაგრამ სამეცნიერო ლიტერატურიდან კარგად არის ცნობილი, რომ ყირიმიდან საქართველოში მხოლოდ ლულები შემოდიოდა. დანარჩენი დეტალები კი ადგილობრივად მზადდებოდა და იწყობოდა. ყირიმის ლულებზე აწყობილი ქართული თოფები საქართველოში "ხირიმის" სახელით იყო ცნობილი.
ამავე წარწერის შემდეგი ორი სიტყვით - "მეფისა ბაქარისავო" თოფის მესაკუთრის ვინაობას ვიგებთ.
უდავოა, რომ ეს არის ვახტანგ VI-ის ვაჟი, ქართლის მეფე ბაქარი, ვინაიდან სხვა ბაქარ მეფე საქართველოს არ ჰყოლია.
საინტერესოა თოფის მეორე წარწერა - "თოფო იხილე მირთმეუა მეფის კონსტანტინესად".
კოტე ჩოლოყაშვილის დაკვირვებით, რადგან ბაქარ მეფის პოლიტიკური მოღვაწეობა საქართველოში 1716 წელს დაიწყო და 1724 წელს ვახტანგ VI-სთან ერთად რუსეთში წასვლით დასრულდა, ბაქარ მეფის კონსტანტინე მეფესთან ურთიერთობაც 1716-1724 წლებში უნდა ვეძებოთ.
ეჭვგარეშეა, რომ თოფის მეორე პატრონი კახთა მეფე კონსტანტინეა, რადგან სხვა მეფე კონსტანტინე იმ წლების საქართველოში ცნობილი არ არის.
წარწერაში აღნიშნულია: "..იხილე მირთმეუა...", რაც ძღვნად მირთმევას, ჩუქებას ნიშნავს. ესე იგი, ქართლის მეფე ბაქარმა თოფი კახთა მეფე კონსტანტინეს აჩუქა. კონსტანტინე კახეთის მეფედ 1723-1724 წლებში იწოდებოდა. შესაბამისად, თოფსაც ამ წლებში მიუძღვნიდნენ.
ისტორიული წყაროებით ცნობილია, რომ 1723 წელს ქართლისა და კახეთის მეფეთა შორის უმძაფრესი მტრობა და შუღლი მძვინვარებდა. ორ სამეფოს შორის შეტაკებები ცვალებადი წარმატებით მიმდინარეობდა. ქართლში ლეკების ლაშქრის შემოსვლის შემდეგ კახთა მეფე კონსტანტინეს (მაჰმადიანური სახელი მაჰმად-ყული-ხანი) მიერ თბილისის დაკავებითა და განადგურებით დამთავრდა.
ძმათა შორის უგუნურ ბრძოლას ოსმალთა შემოსევა და ირანის შაჰის ერთგული კონსტანტინე მეფის დაპატიმრება მოჰყვა. მძიმე მდგომარეობამ შეარიგა გუშინდელი მტრები. თბილისში ოსმალთა მიერ დატყვევებული კახთა მეფე კონსტანტინე მეფე ბაქარმა ციხიდან გააპარა.
ვახუშტის ცნობით: "პატიმარყოფილი მაჰმად-ყული-ხან ევედრა ბაქარს, რათა განუტევოს და აღუთქვა ფიცით, ვითარცა მონა იყოს მისდა". კონსტანტინე 1723 წელს გააპარეს, ხოლო 1724 წლის იანვარში კონსტანტინე მეფემ ბაქარს მოციქულად თავისი უმცროსი ძმა თეიმურაზი მიუგზავნა, რომელსაც ბაქარის და ჰყავდა ცოლად და შეხვედრის დანიშვნა სთხოვა.
ერთმანეთს მცხეთაში შეხვდნენ: "სადაც ჰყვეს პირი ერთობა-სიყვარულისა". ბაქარის მიერ თოფის "მირთმეუა მეფის კონსტანტინესად" სწორედ ამ შეხვედრას უნდა უკავშირდებოდეს.
მეორე წარწერის ისტორიული თარიღიდან მესამე წარწერა 127 წლით გვიანდელია. ვის ხელში გაიარა თოფმა ამ ხნის მანძილზე, ძნელი სათქმელია. ნიკო ბურის ცნობით, კონსტანტინე მეფის შემდეგ თოფი ედიშერ ბაგრატიონს, ნიკო ბურის პაპის მამას ეკუთვნოდა. 1851 წლიდან კი თოფი ნიკო ბურის პაპის, ნიკოლოზის კუთვნილება ყოფილა, რასაც მოწმობს კიდეც მესამე წარწერა ლულის კუდზე: "ჩყნა (1851 წ. მ.ქ.) წელსა დღეიდამ თა ნიკოლოზ ბაგრატიონ მუხრანსკისა ვარ".
საინტერესოა ის ფაქტი, რომ, როდესაც თოფი ნიკოლოზ ბაგრატიონ-მუხრანსკის საკუთრება გამხდარა, ოქროზარნიშიან წარწერასთან ერთად მან თოფს რესტავრაციაც გაუკეთა, რასაც ვერცხლის ფირფიტებზე არსებული დამღების თარიღი - 1851 წელი ადასტურებს.
ეს თოფი, როგორც რელიკვია, ნიკო ბურის სახლში 1925 წლამდე ინახებოდა და "ამტკიცებდა გვარეულობაში მათი (ჩვენი) შტოს უფროსობას", შემდეგ კი იგი მუზეუმს გადასცეს.
მამუკა ქაფიანიძე
საქართველოს ეროვნული მუზეუმის,
სიმონ ჯანაშიას სახელობის საქართველოს
მუზეუმის იარაღისა და ძვირფასი
ლითონების ფონდის კურატორი.
ჰუმანიტარულ მეცნიერებათა აკადემიური დოქტორი
სამხედრო-ანალიტიკური ჟურნალი "არსენალი", ოქტომბრის ნომერი